Sov dig skarpere

Der er god grund til at tage din søvn seriøst. For din søvn kan have stor betydning for din arbejdsglæde, effektivitet og livskvalitet.

Uden søvn bliver hjernens funktion nedsat, og søvnmangel kan svække immunforsvaret, øge risikoen for stress og livsstilssygdomme – og påvirke din evne til at huske og koncentrere dig...

Vi er forskellige, og derfor er det også forskelligt, hvor meget søvn, vi hver i sær har brug for. Men de fleste voksne mennesker har behov for 6-9 timers sammenhængende søvn i døgnet for at kunne fungere optimalt. Får du sovet nok?

Kilde: Vidensråd for Forebyggelse, Søvn og Sundhed, 2015.

Skandias gode råd om søvn

Hvis du ikke er et naturtalent til at sove, har vi her samlet fem råd, der kan hjælpe dig med at blive bedre til det. God fornøjelse og sov godt.


Se de fem råd
  1. Dine sengetider passer ikke sig selv
    Har du søvnproblemer, er det vigtigt, at du går i seng på samme tidspunkt. Hver aften. Så oparbejder din krop nemlig en regelmæssig døgnrytme, der hjælper dig til at sove godt og få det optimale ud af søvnen.
  2. Hold igen med kaffe og sjusser
    Søvnforskere er enige om, at koffein hæmmer evnen til at falde i søvn og giver en mere urolig søvn. Alkohol virker som udgangspunkt let bedøvende og afslappende, så du lettere falder i søvn. Men efter nogle timer får alkohol den modsatte effekt og forstyrrer søvnen.
  3. Stay cool
    En let sænket temperatur i soveværelset giver en bedre søvn. Dog ikke under 16 grader. For hvis du sover i et for varmt eller koldt rum, vil særlige temperatursensorer i hjernen stimulere de dele af hjernen, der vækker dig.
  4. Det er ikke for sjov, at solen går ned
    Lys har en opkvikkende effekt på hjernen. Derfor skal du undgå kraftigt lys, lige før du skal sove. Lyset styrer nemlig din døgnrytme og fortæller hjernen, om du skal vågne op. Eller blive træt, så du kan falde i søvn.
  5. Firkantede øjne giver dårlig søvn
    Flere forsøg viser, at du får en dårligere søvnkvalitet, hvis du har siddet foran en skærm hele aftenen. Det blå lys, der særligt findes i tv, tablets og telefoner, modarbejder nemlig kroppens naturlige døgnrytme.
  • © Skandia 2017
  • 22-11-2017 19:28
  • 1.0.6361.19588:179