Hjælp til smerter i lænden

Lændesmerter kan defineres som smerter i området, der strækker sig fra det nederste ribben til overgangen mellem balle og lår.

De 3 primære årsager til lænderygsmerter er:

  • dårlig kropsholdning, især når man sidder
  • uhensigtsmæssige og tunge løft
  • begrænset bevægelse af lænden.

Lændeproblemer

Der bruges mange forskellige diagnoser til at beskrive problemer i lænden som fx: hold i ryggen, hekseskud, diskusprolaps mm.

Beskyt din lænd

Du kan selv gøre rigtig meget for at forebygge problemer i lænden. Her er et par gode råd til dig:

  • Variér din træning mellem fx udholdenheds- og stabilitetstræning samt styrke- og kredsløbstræning
  • Variér dine arbejdsstillinger – den næste arbejdsstilling er altid den bedste
  • Hold hyppige pauser, gå fx lidt rundt og hent papir fra kopimaskinen
  • Hold fx stående møder
  • Bøj i knæene, når du skal løfte og undgå at bøje forover med strakte ben og krum ryg
  • Sørg for at løfte uden at dreje/vride i kroppen, flyt hellere fødderne
  • Ved løft fra gulvet, bør du holde genstanden tæt ind til kroppen og spænd gerne bækkenbunden
  • Træn regelmæssigt
  • Kontakt evt. en fysioterapeut for specifikke træningsøvelser.
Søg altid læge straks, hvis du:
  • har svært ved at holde på eller komme af med urin eller afføring
  • bliver følelsesløs på indersiden af låret
  • mister kontrollen over dine ben, dvs. at du føler at dine ben forsvinder under dig eller du går og falder
  • har mistet evnen til at kontrollere nogle af dine muskler i det ene eller begge ben.*

*Kilde: https://fysiopunkt.dk/artikler/selvhjaelp-til-laendesmerter/

  • © Skandia 2021
  • 08-05-2021 00:54
  • 1.0.7400.20084:685