Hjælp til smerter i brystryggen

Den øverste del af ryggen, også kaldet brystrygsøjlen, er mindre bevægelig end nakke og lænd. Bevægelighed i brystryggen er dog også vigtig, da området oftere rammes af kompensatoriske muskelspændinger og deraf følgende låsninger, dvs. at nogle muskler kommer på overarbejde, fordi de forsøger at kompensere for forkerte bevægelser.

Rygproblemer

Smerter og ubehag i brystryggen kan skyldes fx ledlåsninger (akut hold), spændinger og i sjældne tilfælde diskusprotusion og diskusprolaps.

Beskyt din ryg

Du kan selv gøre rigtig meget for at beskytte din ryg. Her er et par gode råd til dig:

  • Træn varieret, dvs. dyrk både udholdenheds- og stabilitetstræning, styrke- og kredsløbstræning
  • Undgå at synke sammen i overkroppen - saml skulderbladene og sid med ret holdning.
  • Søg ergonomisk vejledning, og få indstillet din arbejdsstation korrekt, så du sidder hensigtsmæssigt
  • Variér dine arbejdsstillinger mange gange i løbet af dagen
  • Hold hyppige pauser
  • Træn regelmæssigt
  • Kontakt evt. en fysioterapeut for specifikke træningsøvelser.

Søg altid læge straks, hvis:

Du pludselig oplever stærke brystsmerter, og særligt ved stærke brystsmerter med smerteudstråling til kæbe og venstre arm, svimmelhed og åndenød.*

Husk altid hvad der er bedst for ryggen:
  • at gå ned i knæene og lade benene gøre arbejdet
  • at løfte og bære byrden tæt til kroppen
  • at være to til at løfte, hvis byrden er tung.
Husk altid hvad er der er værst for ryggen:
  • at bøje forover og vride samtidig
  • at række efter byrden
  • at fortsætte, selvom ryggen er træt.

(*Kilde: https://www.westloft.dk/en-kiropraktor-behandler/brystryg/)

  • © Skandia 2021
  • 08-05-2021 00:26
  • 1.0.7400.20084:685